'Mijn naam is Dikra Rayhi (31 jaar) en ik ben werkzaam binnen Vitalis Brunswijck in Eindhoven. Ik kwam 17 jaar geleden binnen als stagiaire tijdens de opleiding verzorgende en ik ben niet meer weggegaan. In het begin kreeg ik veel opmerkingen uit mijn omgeving. Niet altijd positief. Opmerkingen als: "Ieuw, oude mensen wassen? Dat is toch vies!". Echter werd ik vanuit thuis juist gestimuleerd om te doen wat ik leuk vind en ik heb daarom ook doorgezet.
Van Verzorgende naar Verpleegkundige
Tijdens het afronden van mijn opleiding verzorgende was ik nog in dubio om door te gaan met de opleiding verpleegkunde. Ik liep stage. Net voor mijn eindgesprek boden ze me een vast contract aan. Met beide handen greep ik deze kans aan. Een aantal jaren deed ik ervaring op. Aan het begin was dit best eng, want ik was nu gediplomeerd en had verantwoordelijkheden. Echter ben ik hier op een prettige manier in gecoacht door collega's en mijn leidinggevende. Ik kreeg steeds meer plezier in mijn werk en merkte dat ik ook elke dag wat bijleerde. Tevens bracht het mij ook steeds meer voldoening. Na vier jaar ben ik alsnog aan de opleiding verpleegkunde begonnen. Ik ben erg leergierig van aard en had behoefte aan nog meer uitdaging. De opleiding heb ik als zeer prettig ervaren. De opleiding bood me de diepgang in mijn vakgebied die ik zocht. Stukje zelfreflectie/klinisch redeneren was essentieel tijdens de opleiding.
Van een verpleegkundige wordt net iets meer verwacht dan van een verzorgende. Na 2 jaar studeren ben ik verpleegkundige en kan ik zelf bepalen welke zorg iemand nodig heeft en waarom. Ook kan ik nu coachen, heb ik een helikopterview en kan ik goed continue schakelen. Daarnaast leer je op de opleiding je empathisch vermogen te vergroten richting de cliënt.
Samen
De diversiteit in de samenleving zie je ook terug in de populatie cliënten. Cliënten met een andere culturele achtergrond die de taal niet spreken of juist cliënten die heel mondig zijn. Wat ik hierin heb geleerd, is dat in gesprek gaan en blijven met je cliënt essentieel is. En niet denken vóór de cliënt, maar samen kijken naar de beste oplossing. En zeker ook in mogelijkheden denken in plaats van in onmogelijkheden! De cliënt heeft de regie in handen.
Ontwikkelingen
In de afgelopen jaren zijn er ook veel veranderingen geweest in de werkprocessen. Denk aan het werken met een elektronisch cliëntendossier en een digitaal medicatiesysteem. Deze ontwikkelingen hebben gezorgd dat ik mijn cliënten nog beter ken. Hierdoor kan zorg op maat nog beter worden toegepast. Door het digitaliseren van bepaalde systemen wordt er efficiënter gewerkt en behaal je tijdswinst.
Volg je hart!
Tegen iedereen die twijfelt om te gaan werken in de zorg wil ik zeggen: “Volg je hart! Als je denkt dat je de vaardigheden hebt die ik hierboven beschrijf, of dat je ze wilt leren, dan is het het mooiste beroep van de wereld. Het geeft je zoveel voldoening. Laat je niet door anderen belemmeren. Tip: ga naar de open dagen van de opleidingen of vraag of je een dagje mag meelopen in een zorgorganisatie. Bij Vitalis ben je altijd welkom!”.